30 Km zone veilig voor fietser of schijnveiligheid?

 

Er zijn een aantal partijen die het in Zaanstad eens zijn om bijvoorbeeld de westzijde in Zaandam te veranderen naar een 30 Km weg. Wij als partij zijn voor veiligheid van onze zwakkere deelnemers aan het verkeer, maar wij zijn van mening dat dit niets oplost. Sterker nog wij zijn bang dat deze weg alleen maar gevaarlijker wordt.

 

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat er op wegen die zijn ingedeeld bijna niet gehandhaafd wordt door de politie. Dit heeft te maken omdat onze wetgever en rechters het niet eens zijn hoe een 30 km zone ingedeeld moet worden. Hierdoor kunnen automobilisten of scooter rijders in een 30 km zone dus gewoon 50 KM per uur blijven rijden. Als je dit als bijvoorbeeld fietser niet verwacht wordt het naar onze mening pas echt gevaarlijk. Wij geven de politie liever de opdracht om vaker te gaan handhaven in een 50 KM zone. Dan bedoelen wij niet met een flits auto maar liever met een lasergun zodat bestuurders ter plaatse met de neus op de feiten worden gedrukt.

Daarbij zal een weg/straat compleet anders ingericht moeten worden. Maar de fietsersbond is niet voor drempels en wij uiteraard ook niet. Wegversmallingen zien wij ook niet zitten op de Westzijde, wij hebben namelijk ook te maken met bussen en hulpverleningsvoertuigen.

In 2016 bijna 8 miljoen snelheidsbekeuringen hiervan waren er 5467 in een 30 Km zone dit is 0,1%. Van deze 5467 werden er meer dan helft geseponeerd nadat bestuurders in beroep waren gegaan.

 

Ja wij maken onze zorgen om de veiligheid van onze zwakkere verkeersdeelnemers, maar wij gaan niet voor schijnveiligheid want wij zien hier meer gevaren in. Natuurlijk zullen er wegen zijn in Zaanstad waar 30 Km misschien wel kan, maar de westzijde in Zaandam is hier niet geschikt voor.